Podcast

Mother F*** Windfarm?

Skriven av Vattenfall | Nov 19, 2025 1:52:24 PM

Hur får man människor att prata om energiomställningen? I detta avsnitt av möter Jens Berggren Vattenfalls varumärkeschef Monica Holmvik Persdotter för ett samtal om en kampanj som har väckt uppmärksamhet långt utanför energibranschen. 

Vi pratar om varför Samuel L. Jackson provsmakar Vattenfall-brandade tångsnacks, hur havsbaserad vindkraft kan bidra till biologisk mångfald och varför modig kommunikation är avgörande för att bygga tillit och nå nya målgrupper. 

Gästen: Monica Holmvik Persdotter, varumärkeschef på Vattenfall 

Läs mer om den uppmärksammade kampanjen


Frågor som diskuteras i detta avsnitt:

01:00: Varför har Vattenfall gjort en reklamfilm för snacks med en amerikansk stjärnskådis? 

02:07: Vad är affärsnyttan med en sådan kampanj – bara nå ut eller säga något särskilt?

02:50: Varför gör vi reklam för en produkt som vi inte ens säljer?

03:43: Hur hänger tångsnacks ihop med vindkraft och biologisk mångfald? 

03:51: Hur påverkar Vattenfalls olika marknadspositioner valet av kampanjens uttryckssätt? 

04:36: Vad kom först – kampanjen eller valet av Samuel L. Jackson?

06:45: Visste ni att Samuel L. Jackson studerat marinbiologi, eller var det en slump? 

09:07: Hur har kampanjen tagits emot?

11:02: Har kampanjen påverkat stoltheten internt?