Omställningen till elbilar är ett faktum - det här behöver göras! - Energy Plaza

Omställningen till elbilar är ett faktum – det här behöver göras!

Sverige har en tuff utmaning att ta sig an de kommande åren. För att nå målet att minska koldioxidutsläppen med 70 procent till år 2030 krävs att antalet laddbara bilar i landet ökar från dagens cirka 46 000 till minst 1 miljon. Detta enligt beräkning­ar som Vattenfall tagit fram. Här är åtgärderna som Sverige behöver ta tag i för att bland annat få till en smart utbyggnad av laddinfrastruktur och skynda på omställningen av företagsägda bilflottor.

Idag står fordonstransporterna för en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid och är den sektor där utsläppen dessutom fortsätter att öka. Vid slutet av 2017 fanns det 45 395 registrerade elbilar och laddhybrider i Sverige. Även om beståndet av laddbara bilar ökar måste antalet sålda elbilar öka rejält de närmaste åren om målet med minst 1 miljon elbilar ska nås.

De största fordonsgrupperna, privatägda och privatleasade bilar, är de som tar längst tid att ställa om till eldrivna fordon. Kommersiella fordon, till exempel taxiverksamhet, distribution och kommunal service, omsätts något snabbare och utgör en femtedel av fordonen.

Den grupp fordon som har allra kortast förnyelsetid är förmånsbilar. Kommersiella bilflottor och förmånsbilar har redan i dag relativt goda förutsättningar för eldrift och dessa grupper är därför särskilt intressanta att rikta insatser mot.

Sveriges redan stabila elsystem och höga andel förnybar och koldioxidfri el gör dessutom omställningen av bilparken till eldrift betydligt smidigare. Fler elfordon är även inte bara positivt ur ett klimat- och energiperspektiv; de skapar också städer med mindre buller som därmed är mer tilltalande att bo i och betydligt hälsosammare.

Men ett antal kriterier inom ekonomi, laddinfrastruktur och elbilsmodeller måste uppfyllas för att målet ska kunna nås.

10 åtgärder som Sverige behöver ta tag i för att skynda på omställningen till elbilar – LADDA NER BROSCHYREN [PDF]

 

Klicka här för att läsa mer om energiteknik.

Twitter Linkedin