Hemköp och Willys får miljödeklarerad el från Vattenfall - Energy Plaza

Hemköp och Willys får miljödeklarerad el från Vattenfall

Axfood, ett av de största noterade detaljhandelsföretagen i Norden, strävar efter att effektivisera sin elanvändning och möjliggöra spårbarheten av elens ursprung. Med start den 1 april, 2018 blir Vattenfall ny elleverantör till Axfood.

Elen är producerad av vatten- och vindkraft och har en volym på cirka 280 GWh per år. Elleveransen är i dagsläget planerad till närmare 300 butiker i hela Sverige.

– Vi arbetar för bra, prisvärd och hållbar mat för alla och vill att den el vi använder ska vara förnybar, som den varit sedan 2009. Att använda miljödeklarerad el ger oss även en spårbarhet som är viktig. Vattenfalls tydliga hållbarhetsfokus var avgörande i valet av ny elleverantör, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood.

Avtalet innebär att elen till alla Axfood Snabbgross och Hemköps butiker, cirka 100 gigawattimmar, produceras av vattenkraft och är miljödeklarerad enligt EPD (Environmental Product Declaration). Ytterligare 180 gigawattimmar kommer från Vattenfalls vindkraft och är både miljödeklarerad enligt EPD och märkt med Bra Miljöval. Denna el levereras till alla Willys butiker i Sverige.

Vattenfall har en tydlig strategi att vara ledande inom förnybar produktion och konsumtion. Målet är att bli fossilfria inom en generation och hjälpa de kunder som vill samma sak.

– Vi är väldigt glada över att Axfood valde Vattenfall. De har höga krav på miljö och hållbarhet genom hela livscykeln och våra produkter och tjänster kunde på ett bra sätt matcha de högt ställda kraven. Genom att välja EPD får Axfood en överblick och total transparens av sitt klimatavtryck per kilowattimme, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

Jens Bäcker är chef för Property & Infrastructure Clients på Business Sales. Han betonar vikten av samarbete och samlad kunskap som de har inom Business Sales och med övriga enheter inom Vattenfall som Environment, Commodities Nordic, våra rådgivare samt Vattenfall Kundservice.

– En affär består ju av så många duktiga personer från olika enheter och där alla samarbetat för att på bästa sätt kunna möta kunden. Att vi lyssnat in kunden och agerat på ett så kreativt och positivt sätt är grunden till att vi lyckats vinna den här affären, säger han.

För Axfood är effektiviserad elanvändning en prioriterad fråga och målet är att till år 2020 ha minskat elförbrukningen för butiker och lager med 15 procent per kvadratmeter. I dag har Axfood en yta om cirka 826 000 kvm.

Axfood har en marknadsandel i Sverige på drygt 20 procent och över 1 100 butiker, varav 274 är egenägda.

Läs mer om EPD här.

 

Klicka här för att läsa mer om hållbarhet och socialt engagemang.

Twitter Linkedin