Ett visuellt nytt Vattenfall ser mot framtiden - Energy Plaza

Ett visuellt nytt Vattenfall ser mot framtiden

Vattenfall vill bli fossilfritt inom en generation. För att illustrera den beslutsamhet som krävs för att nå målet har ett helt nytt utseende vuxit fram.

Vattenfall har en lång historia bakom sig. Företaget har elektrifierat industrier, levererat el till bostäder och genom innovation bidragit till utvecklingen av vårt samhälle i mer än 100 år. Från att ha varit ett inhemskt svenskt el- och energiföretag så är Vattenfall idag en av Europas största energikoncerner.

För ett år sedan påbörjade Vattenfall en intern förändringsresa genom att definiera företagets roll och det samhällsvärde som det bidrar med. Det formulerades i företagets syfte – Power Climate Smarter Living – som syftar till fossilfrihet inom en generation.

Klimatförändringen är en global utmaning, och därför kräver den bredare lösningar. Vattenfall är närvarande i stora delar av Nordeuropa och vi är ett av de ledande företagen inom förnybar energiproduktion. Tack vare vår kompetens inom alla delar av värdekedjan, från produktion och distribution till försäljning, kan vi utveckla lösningar och innovationer som tar oss närmare vårt mål. Därför vi kan hjälpa våra kunder att bli mer energieffektiva, använda smartare teknik för att producera egen el och värme samt gå över till renare alternativ som är både prisvärda och enkla att använda.

Den nya visuella identiteten konkretiserar denna ändring. Marknadsundersökningar med fler än 3 000 respondenter i Sverige, Tyskland, Finland och Nederländerna har visat att Vattenfalls varumärkesuttryck – det vill säga bland annat logotypen, bilderna, färgerna – inte skilde ut företaget tillräckligt mycket jämfört med andra energibolag.

– Vi såg att våra konkurrenter och energimarknaden som helhet, uttryckte i stort sett samma sak och såg likadana ut. Känslan i vårt nya utseende återspeglar vad som skiljer ut oss och vad vi verkligen är: ett kompetent och fokuserat företag som med bredare perspektiv bidrar till förändring i mycket större skala, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Den nya logotypen är förändrad både vad gäller typsnitt och färger men det nya varumärkesuttrycket består även av färger, val av bilder, ljud och musik i filmer och mycket annat.

Som symbol för ett förnyat Vattenfall har vi valt linsen. Den står för transparens och fokus på vad som är viktigt. Genom linsen vill vi visa att vi har förmågan att såväl se saker i bredare perspektiv som att zooma in på det som verkligen betyder något.

 

Klicka här för att läsa mer om hållbarhet och socialt engagemang.

Twitter Linkedin