VF_clock_rgb 2020-02-11 Lästid: 4 min
ElbilarHållbarhet och socialt engagemang

Nu vill biljättarna synas med elen

Nordens ledande elbilsmässa E-Car Expo gick av stapeln i Stockholm under helgen 7-9 februari. Här är de hetaste bilarna. 

Medan de traditionella bilmässorna går på knäna på grund av bristande intresse går en uppstickare som tåget. E-Car Expo hålls i Köpenhamn, Oslo, Göteborg och i helgen landande cirkusen alltså i Stockholm och Friends Arena. 

Årets publiksiffra blev 14.650 personer, vilket innebar en ökning på omkring 40 procent bara från mässan i Göteborg i november. Även intresset från media ökar stort. 105 journalister och mediarepresentanter närvarade vid E-Car Expo i Stockholm, en siffra som är nästan dubbelt så stor som i Göteborg.  

På mässan fanns 77 utställare, med allt från stora aktörer till små innovatörer. 

– Nu har intresset för elektrifieringen av våra bilar gått från att vara ett specialintresse för nördarna, till något som angår alla och hela familjerna. Det är kul att uppleva, och bäddar för att vi kan fortsätta vår expansion med E-Car Expo i hela Norden, säger Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av E-Car Expo, i en kommentar.

En uppsjö av elbilsmodeller

Bland de bilmärken som hade en närvaro vid mässan märks till exempel Volkswagen med sin heta modell ID 3 – en bil med räckvidd på mellan 33 och 55 mil och ett pris från 350.000 kronor, skriver tekniktidningen M3. 

Mazda visade upp sin första helt eldrivna bilmodell MX-30, som uppges ha en räckvidd på 20 mil och ett pris från 349.900 kronor när den lanseras i september. 

BMW ställde ut laddhybriderna X5 och X3, och tog tillfället i akt att visa upp elbilen Mini Cooper SE i Sverige för första gången. Prislappen väntas landa på 350.000 kronor. Även märkets självkörande framtidsvision Inext Vision fanns på plats.  

I Audis bås fanns bland annat, för första gången i Sverige, märkets modell E-tron Sportback. Angiven räckvidd är 44,6 mil, med ett pris från 695.000 kronor.  Lanseringen sker i april. Även laddhybriderna Q7, A3, A8 och A6 TFSI e fanns ute för allmän beskådan.  

Även hajpade Polestar fanns på plats, och erbjöd provsittning av både Polestar 1 och 2. Den senare uppges ha en räckvidd på omkring 50 mil. Priset börjar på 440.000 kronor. Än så länge är det bara toppversionen för 659.000 kronor som går att beställa, och de första leveranserna är planerade till maj. 

E-Car Expo erbjöd även en 600 meter lång bana för provkörning, direkt i anslutning till Friends Arena. 24 laddbara bilar fanns tillgängliga för test på den tvåfiliga vägen. 

ecarexpo-stockholm-3

Mässan lägger även fokus på laddinfrastruktur, och i princip alla stora aktörer närvarade, skriver Dagens Industri. Däribland också Vattenfall, som med över 15.000 laddpunkter i norra Europa via nätverket Incharge och lösningar för såväl privat laddning som för företag, är en av regionens ledande aktörer.

Huvudsponsorn är norska Defa; också ett laddbolag. Det är andra året som bolaget är huvudsponsor för E-Car Expo. 

(Foto: Peter Gunnars/E-Car Expo/Press)