Elbilar

Företagen går före i omställningen till elbilar

Publicerad: 2020-12-08 Uppdaterad: 2020-12-16 kl. 10:26

Vattenfall Services elbil

Funderar ni på att gå över till elbilar? Förutom att vara ett klimatsmart val kan det till och med bli en billigare lösning i slutänden. Det säger Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services, som just nu är i full färd med att byta ut hela sin fordonsflotta till elbilar.

Marknaden för elbilar har formligen exploderat de senaste åren. Stabilare batterier med en längre räckvidd och en allt mer utbyggd laddinfrastruktur har fått fler att få upp ögonen för att köra på eldrift istället för fossila bränslen. Och det ligger helt rätt i tiden. Det säger Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services, som är i full färd med att byta ut hela sin fordonsflotta till elbilar. Totalt handlar det om cirka 3 700 bränsledrivna fordon som ska bytas ut till rena elfordon.

– Vi tror att det kommer att bli allt dyrare att köra bensin- och dieselbilar. Det finns redan flera förslag på olika skatter och bonussystem som ska gynna övergången till elbilar. Att byta ut sin fordonsflotta till elbilar är också ett viktigt steg för att minska sin verksamhets klimatpåverkan, säger han.

Viktigt komma igång snabbt

Vattenfalls mål är att ha en helt fossilfri fordonspark senast år 2030. Vattenfall Services, som har hand om större delen av Vattenfalls fordonsflotta, har som mål att ha bytt ut samtliga fordon till rena elfordon till senast år 2028 – ett arbete som redan har påbörjats. Att planera för omställningen i god tid är viktigt för att lyckas, betonar Erik Nolberger.

– Vi kör till exempel våra verkstadsbilar i 7–8 år och kommer att byta ut dem mot elbilar allteftersom de har tjänat sitt syfte, säger han.

Enligt en prognos från Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation, kommer det rulla 2,5 miljoner elbilar på vägarna 2030. Erik Nolberger liknar utvecklingen för elbilar vid övergången till platt-tv. Han tror att elbilar kommer att bli den nya normen framöver.

– När det började komma platt-tv:ar var de flesta modeller ganska dåliga och dessutom väldigt dyra. Utvecklingen gick snabbt framåt och platt-tv:ar blev både bättre och billigare. Sedan slog det över och i dag är platt-tv den nya standarden. Jag tror att det kommer att slå över på ett liknande sätt för elbilar. Det finns redan i dag ett bra utbud av elbilar, åtminstone på personbilssidan. Har du en stor fordonsflotta i ditt företag bör du inte vara sist på bollen att påbörja övergången till elbilar, säger Erik Nolberger. 

Titta på totalkostnaden

Han poängterar också att även om inköpspriset för elbilar är högre i dag, behöver inte totalkostnaden bli det.

– Elbilar har fortfarande en något större startkostnad, men ser man till helheten, inklusive driftkostnad och andrahandsvärde till exempel, behöver det inte alls bli dyrare att köra en elbil än en dieselbil redan i dag.

Men att byta ut hela sin fordonsflotta till elbilar innebär också en del utmaningar. För de lätta lastbilarna är exempelvis utbudet betydligt mindre och att hitta lösningar för att anställda ska kunna ladda bilen i anslutning till hemmet är inte alltid lätt.

– Vi har en del medarbetare som utgår från hemmet i sitt dagliga arbete och behöver kunna ladda bilarna där de bor. Det är helt klart en utmaning att säkerställa laddmöjligheter hemma, framför allt för dem som exempelvis bor i hyreshus, säger Erik Nolberger.

Den snabba utvecklingen av laddinfrastruktur i samhället kan dock lösa en del av det dilemmat framöver.

– Det kommer allt fler snabbladdare i samhället, som kommer att skapa nya möjligheter för fler att köra elbil, säger Erik Nolberger.

Företag har stort ansvar

Elbilsmarknaden ökar både på privat- och företagssidan. Men Erik Nolberger tycker att företagen har ett extra stort ansvar – och möjlighet – att påskynda utvecklingen.

 – Omkring 50 procent av all nybilsförsäljning går till företagsmarknaden så det har stor betydelse att företag går före och visar vägen, säger han.

Ett initiativ som tagits för att öka andelen företag som väljer miljöbilar är Tjänstebilsutmaningen. Bakom utmaningen står regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Genom att köpa eller leasa miljöbilar kan företag bidra med att ställa om hela Sveriges fordonsflotta, eftersom många av de bilar som sedan köps av privatpersoner kommer från företagsmarknaden.

Om ditt företag funderar på att skaffa elbilar kan Vattenfall InCharge hjälpa till med smarta lösningar för laddningen.

Sammanfattning:

Marknaden för elbilar har formligen exploderat de senaste åren. Stabilare batterier med en längre räckvidd och en allt mer utbyggd laddinfrastruktur har fått fler att få upp ögonen för att köra på eldrift istället för fossila bränslen. Genom att köpa eller leasa miljöbilar kan företag bidra med att ställa om hela Sveriges fordonsflotta, eftersom många av de bilar som sedan köps av privatpersoner kommer från företagsmarknaden.

 

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!